اطلاعیه

به مناسبت ورود امام خمینی (ره) به میهن (روز 12 بهمن) عضویت در کتابخانه های عمومی رایگان می باشد .

نشست کتابخوان دی ماه

عکس نشست کتابخوان دی ماه

نشست کتابخوان دی ماه

 

                                                                                       

تاريخ تنظيم خبر

16/10/95

عنوان خبر

برگزاری نشست کتاب خوان دی ماه کتابخانه عمومی .علامه حلی....

متن خبر

 

نشست کتاب خوان کتابخانه عمومی ...علامه حلی....  شهرستان ..زنجان..شانزدهم دی ماه با حضور اعضای کتابخانه برگزار گردید.

در این نشست پس از ارائه توضیحات لازم در خصوص برنامه نشست های کتاب خوان توسط خانم .عبدالمحمدزاده...... مسوول کتابخانه عمومی ...علامه حلی.... کتابهای ذیل توسط کتاب خوانان و اعضای کتابخانه معرفی و به اشتراک گذاشته شد.

 

1- کیش پارسایان نوشته: زیر نظر علی‌اکبر رشاد

انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

معرفی کننده : زینب نظری

مباحث این کتاب مشتمل بر سه بخش ایمان، صفات مؤمنان و پیام پارسایی است؛ در بخش نخست مهمترین مسائل ایمان همچون: ماهیت، مراتب، عوامل کاهش و افزایش و آثار فردی و اجتماعی ایمان بررسی شده است. در بخش دوم، صفات و حالات مؤمنان به استناد آیات و روایات بررسی و طبقه‌بندی شده است. در نهایت در بخش سوم به شرح و تفسیر خطبه همّام اختصاص یافته است که در حقیقت شرحی بر بیان امیرالمؤمنین علیه السلام در توصیف ویژگی‌های متقین است.

 

2-حریم ریحانه نوشته : تحقیق و پژوهش نعیمه اسلاملو ..( دیگران(

ناشر:تلاوت آرامش

معرفی‌کننده:معصومه بیات 

این کتاب نگاهی جامع درون دینی و برون دینی به مساله حجاب دارد.

 

3- روزی که آموس بیمار شد . نوشته :    فیلیپ کریستین استد  مترجم : سمیرا ابراهیمی

ناشر :امیرکبیر

معر فی کننده : گیسو رومی

 این کتاب کودک کتاب آموزنده ای است در مورد مزایای  کمک به دیگران .آموسی که به حیوانات دیگر کمک می کند و وقتی خودش بیمار می شود حیوانات دیگر به یاریش می شتابند.

.

 

                                                               

 

 

 

چه نیکو بخشش و هدیه ای است پند و اندرز. پیامبر اکرم (ص)

احادیث و سخن بزرگان

* چون خرد به حد کمال برسد سخن رو به کاهش گذارد امام علی (ع)

احادیث و سخن بزرگان

به گوینده نگاه نکن به آنچه گفته می شود توجه کن . امام علی (ع)

احادیث و سخن بزرگان

*برای جوینده دانش عزت دنیا و رستگاری آخرت است . امام علی(ع)

احادیث و سخن بزرگان

* نیکویی گفتار در کوتاه بودن آن است . امام علی(ع)

احادیث و سخن بزرگان

*آسايش آدمي، در زنداني كردن زبان است. پیامبر اکرم (ص )

فرار شاه معدوم

بعضي از تحليل گران خارجي سال 1975، يعني اواخر سال 1353 و 9 ماهه ي اول سال 1354، را نقطه ي آغاز افول قدرت شاه در ايران مي دانند. وقايعي که در اين سال رخ داد، به حسب ظاهر همه از نيرومندتر شدن موقعيت شاه و رژيم سلطنت در ايران حکايت مي کرد. درآمد نفت چهار برابر شد و به مرز سالانه 20 ميليارد دلار رسيد که با قدرت خريد آن روز دلار، رقم هنگفتي به شمار مي آمد. شاه با اعلام يک سيستم تک حزبي در اسفند 1353، حکومت مطلقه خود را بر کشور تثبيت کرد، آشتي با عراق و امضاي قرارداد حل اختلافات دو کشور که براساس بيانيه ي الجزاير تنظيم شده بود، به نگراني هاي ايران از مرزهاي غربي خود خاتمه داد، روابط ايران با همه ي کشورها اعم از شرق و غرب توسعه يافت و سيل سران و دولتمردان خارجي، براي بهره گرفتن از خوان نعمتي که بر اثر افزايش ناگهاني درآمد نفت در ايران گسترده شده بود، به ايران سرازير شد. در اين ميان درباريان، به فکر راه انداختن جشن هاي تازه اي افتادند. اين بار پنجاهمين سال سلطنت خاندان پهلوي را در آبان 1354، بهانه اي براي ريخت و پا ش هاي تازه قرار دادند. اسدالله علم يکي از معاونين خود، دکتر باهري را که سوابق توده اي داشت براي سرپرستي برنامه هاي تبليغاتي اين جشن ها برگزيد و ده ها  کتاب در وصف خاندان پهلوي که هر يک با مقدمه اي با امضاي علم آغاز مي شد، انتشار يافت 

در فوريه ي سال 1976، يعني در زمان حکومت فورد و يازده ماه قبل از آن که کارتر وارد کاخ سفيد بشود، يک هيئت تحقيقاتي از طرف سازمان اطلاعات مرکزي امريکا (سيا) به سرپرستي «ارنست اوني» گزارشي درباره ي خاندان سلطنتي و ساختار حکومت در ايران تهيه کرد که در تيراژ محدودي در مجموعه ي نشريات محرمانه ي سيا چاپ و بين مقامات سيا و بعضي مقام هاي بالاي امريکا توزيع گرديد.(2)  در اين گزارش، خانواده ي سلطنتي ايران «کانون عناصر فساد و هرزه و شهوتران» معرفي شده و بيش از همه به شرح احوال اشرف پهلوي  به عنوان با نفوذترين و در عين حال فاسدترين اعضاي خانواده پرداخته بود و شاه، را زمامداري خودکامه که به جز افراد خانواده ي خود فقط با ده، دوازده نفر، که رأس آن ها امير اسدالله علم وزير دربارش قرار دارد، محشور است «فقط از اين عده اطلاعاتي را کسب مي کند. او با کسي مشورت نمي نمايد و ديگران فقط مجري تصميمات او هستند. ايران عملاً تيول چهل خانواده است که مقامات دولتي و تجارت را تحت کنترل خود دارند و بعد از آن ها 150 تا 160 خانواده ي ديگر هم هستند که در درجه ي دوم اهميت قرار گرفته اند و رده ي دوم مقامات سياسي و فعاليت هاي بازرگاني کشور را اشغال مي کنند. مجموع اين خانواده ها که 200 خانواده مي شوند، جايگزين قدرت و نفوذ 1000 فاميلي شده اند که امريکايي ها در گذشته از آن به عنوان خانواده ي حاکم بر ايران نام مي بردند. گزارش سيا درتشريح نهادهاي سياسي درايران مي نويسد:

«دولت و پارلمان در ايران فاقد اختيار و قدرت نهادهاي مشابه در حکومت دموکراسي هستند و عملاً جز صحه نهادن بر تصميمات شاه و اجراي آن نقشي ايفا نمي کنند.»

شاه بعد از روي کار آمدن کارتر در سال 1977، درصدد جلب رضايت وي برآمد. نخست دولت سيزده ساله ي هويدا را تغيير داد و جمشيد آموزگار تحصيل کرده ي امريکا را به صدارت گماشت و راهي آن کشور شد. تظاهرات انبوه مخالفان هنگام ورود او به کاخ سفيد که موجب پرتاب گاز اشک آور از طرف پليس و اشک ريختن کارتر و مهمانانش شد،                    

آغاز ناخوشي براي اين سفر بود. اما شاه در همان ديدار نخستين با رييس جمهور جديد امريکا سر تسليم فرود آورد و متعهد شد از افزايش قيمت نفت جلوگيري کند. در اين مذاکرات، شاه جاي هيچ گله و شکايتي براي امريکايي ها باقي نگذاشت، به طوري که در بازگشت اعتماد به نفس خود را باز يافته و بار ديگر با خيال راحت بر اريکه ي سلطنت تکيه زده بود. ولي مشکلات اقتصادي و نابساماني هاي ناشي از ريخت و پاش هاي گذشته از يک طرف و تشديد مخالفت ها با حکومت خودکامه و مفاسد و مشکلات ناشي از آن، به تدريج روند نهضتي را در جامعه شدت بخشيد که مهار آن روز به روز دشوارتر مي شد. آموزگار در کار خود فرو مانده و هويدا هم که به وزارت دربار منصوب شده بود، از هيچ گونه کارشکني در کار دولت فروگذار نمي کرد و سرانجام با انتشار مقاله ي توهين آميز نسبت به امام خميني« قدس سره» در روزنامه ي اطلاعات در 17 دي 1356، کاري ترين زهر خود را به حکومت آموزگار ريخت.          

 اين مقاله به ابتکار هويدا تهيه و شاه بر انتشار آن صحه گذاشت و حتي لحن آن را تندتر کرد. سرانجام دولت آموزگار از کار بر کنار شد و شاه شريف امامي را که مهره انگليسي ها بود روي کار اورد تا بتوانددر کنار حمايت امريکا، رضايت انگلستان را نيز جلب نمايد. انخاب شريف امامي به نخست وزيري هم هيچ يک از انتظارات شاه را بر نياورد. عقب گرد ناگهاني رژيم در برابر مخالفان و آزادي مطبوعات، به گسترش فعاليت هاي مخالف رژيم انجاميد. اقدام شتابزده ي رژيم در برقراري حکومت نظامي، فاجعه ي 17 شهريور ميدان ژاله (شهدا) را آفريد. انعکاس جهاني اين فاجعه رژيم را از اجراي مقررات حکومت نظامي بازداشت و تظاهرات و اعتصابات تازه اي را به دنبال آورد.         

تيراندازي به سوي دانشجويان و دانش آموزان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران و کشته و زخمي شدن تعدادي از آن ها، تظاهرات بي سابقه ي 14 آبان را در تهران به دنبال داشت. شاه همان روز با هليکوپتر بر فراز شهر پرواز کرد و پس از مشاهده  ي شعله هاي آتش که از صدها نقطه ي شهر زبانه مي کشيد، به کاخ نياوران بازگشت و سفيران امريکا و انگليس را نزد خود فرا خواند تا تصميم خود را به تشکيل يک دولت نظامي به آن ها ابلاغ کند. سفير امريکا نظر موافق واشنگتن را با استقرار يک دولت نظامي اعلام داشت. سفير انگليس نيز گفت:

دولت انگلستان آنچه را که اعلي حضرت به مصلحت کشور خود تشخيص دهند، تأييد مي کند. شاه پس از اين ملاقات حکم نخست وزيري ارتشبد ازهاري را امضا کرد و فرداي آن روز ضمن اعلام تشکيل دولت نظامي گفت که صداي انقلاب ملت را شنيده و قول مي دهد که اشتباهات گذشته جبران شود.

دولت نظامي در همان چند روز اول ناتواني خود را در اداره ي امور کشور نشان داد و موج تظاهرات و اعتصابات بعد از چند روز وقفه از سرگرفته شد. حکومت نظامي هم عملاً کارآيي خود را از دست داد، زيرا مقررات حکومت نظامي در مورد منع اجتماعات اجرا نمي شد. حکومت نظامي به ويژه در مورد مطبوعات سختگيري کرد، ولي نويسندگان مطبوعات زير بار سانسور نرفتند و دست به اعتصاب زدند و مردم بيش از پيش براي آگاهي از آنچه در کشورشان مي گذشت به راديوهاي بيگانه روي آوردند. گسترش موج اعتصابات در سراسر کشور، بخصوص صنعت نفت، مملکت را به حال فلج کامل در آورد و درآمد ارزي کشور به صفر رسيد. شاه براي خروج از بن بستي که در آن گرفتار شده بود به رهبران جبهه ي ملي روي آورد و قبل از همه دکتر غلامحسين صديقي را براي مقام نخست وزيري در نظر گرفت. دکتر صديقي پس از يک هفته مطالعه و مشورت، پاسخ ردّ داد. شاه از شاپور بختيار دعوت کرد. بختيار اين پيشنهاد را به شرط گرفتن اختيار کامل و خروج شاه از کشور بعد از رأي اعتماد مجلسين به دولت پذيرفت. شاه ناگزير، تمام شرايط را پذيرفت.           

با روشن شدن جرقه هاي اوليه انقلاب و فشار نيروهاي مخالف رژيم و هماهنگي قيام هاي مردمي به رهبري امام خميني قدس سره و کشتار 17 شهريور و برگزاري مراسم چهلم هاي مختلف شهدا در تهران، تبريز، اصفهان ،مشهد و ...، و اعتصاب کارگران شرکت ملي نفت و چاپ مقاله توهين آميز احمد رشيدي مطلق عليه امام« قدس سره»، کنترل امنيت کشور از دست نيروهاي رژيم و حتي حکومت نظامي خارج شد و پايه هاي اقتدار رژيم 2500 ساله شاهنشاهي سست شده و منجر به فرار شاه گرديد.

 در آن تاريخ همه ناظران سياسي متفق القول  بودند که حل بحران، با حضور شاه در ايران امکان پذير نيست و رهبر انقلاب اسلامي، به هيچ عنوان حضور شاه و رژيم سلطنتي را تحمل نخواهد کرد. شاه نيز پس از عدم موفقيت دولت نظامي ازهاري در برقراري نظم و آرامش و رقع اعتصاب ها که اقتصاد کشور را فلج کرده بود، راه ديگري جز خروج از کشور نداشت. تشريفات مربوط به خروج شاه خصوصي و غيررسمي بود. مشايعت کنندگان، نخست وزير، رؤساي مجلسين، وزير دربار، رييس ستاد ارتش و گروهي از مقامات وابسته به دربار بودند. فرودگاه مهرآباد در محاصره يگان هاي گارد شاهنشاهي بود. مقارن ساعت يازده و نيم صبح، شاه و همسرش، با يک هليکوپتر وارد فرودگاه شدند.      

شاه در مصاحبه ي کوتاهي به خبرنگاران گفت: (1)

«مدتي است احساس خستگي مي کنم و احتياج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از اين که خيالم راحت شود و دولت مستقر گردد، به مسافرت خواهم رفت. اين سفر اکنون آغاز مي شود و تهران را به سوي آسوان در مصر ترک مي کنم. امروز با رأي مجلس شوراي ملي که پس از رأي سنا داده شد، اميدوارم که دولت بتواند هم به جبران گذشته و هم در پايه گذاري آينده موفق شود.»

در مورد مدت سفر گفت:

«اين سفر بستگي به حالت من دارد و در حال حاضر دقيقاً نمي توانم آن را تعيين کنم.»

ساعت نيم بعد از ظهر، شاه و همسرش تهران را به مقصد مصر ترک کردند.           

در آخرين روزها فرح کوشيد تا موافقت شاه را به استعفا از مقام سلطنت و تفويض مقام نيابت سلطنت به وي، طبق قانون اساسي جلب نمايد. شاه نپذيرفت و گفت اين کار مشکلي را حل نخواهد کرد. سرانجام شاه روز 26 دي 1357، فرار را بر قرار ترجيح داد. از اعضاي خانواده ي سلطنتي تنها فرح مانده بود که او نيز همراه همسرش از ايران خارج شد. پس از خروج شاه از ايران، موج شادي مردم را فرا گرفت و ملت با آمدن به خيابان ها و اظهار شادماني و پخش گل و شيريني اين پيروزي بزرگ را جشن گرفت و رژيم سلطنتي کمتر از يک ماه پس از فرار شاه سقوط کرد و طومار عمر رژيم سرتاسر ظلم و جور 2500 ساله ي شاهنشاهي روز 22 بهمن 1357، درهم پيچيده شد.

پي نوشتها:

-1-غلامرضا نجاتي، تاريخ سياسي 25 ساله ايران، مؤسسه خدمات فرهنگي رسا، ص 314-313.

-2-محمود طلوعي، پدر و پسر، ناگفته ها و ناشنيدني ها از زندگي و روزگار پهلوي ها، ص 753-751.

 

اهمیــــــت مطالعـــه و کتاب خــــــوانی درکلامـــ قرآن


جایگاه مطالعه در اسلام

“بخوان به نام پرور‌دگارت که جهان را آفرید”

 همان خدایی که انسان را از خون بسته به وجود آورد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است. همان پروردگاری که به وسیله قلم تعلیم داد.»

بدین ترتیب نقطه‌ی آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت و اعجاز اسلام، قرآن و راه رسیدن به آن مطالعه و تدبر در آن بود.

تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده ‌است، همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شوند و با کتاب رشد می‌کنند. در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده‌ است، چرا که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌کند و در همین فرهنگ مقدس است که خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌کند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داده‌ است.

در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند

این نشانه‌های روشن و همچنین پیشنیه فرهنگی ما یعنی تعدد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و آثار مکتوب نام‌آوران و دانشمندان مسلمان ایرانی همه ناظر بر اهمیت کتاب و کتابخوانی است و این حقیقت را بر ما آشکار می‌کند که آیین اسلام پرچمدار کتاب و کتاب‌خوانی در زمین است.

اسلام آغاز رسالت قرآنی‌اش را با قلم شروع می‌کند و ارزشی که قلم و تعلیم و تربیت در قرآن دارد بر کسی پوشیده نیست‌. در بعضی از روایات و احادیث از کتابخانه به عنوان بوستان نام برده شده و توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است.

«والکتاب المبین» و این تعبیر نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد. از اهمیت علم و مطالعه در اسلام، آن هم بدترین شرایط جنگ خبر می‌دهد، تا آن جا که اسلام سواد و مطالعه را با مصالح کلی خود حتی در شرایط جنگی یکی می‌داند.

در بعضی از روایات و احادیث از کتابخانه به عنوان بوستان نام برده شده و توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است

فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند و کتاب و کتاب‌خوانی ‌در جوامع توسعه یافته اهمیت خاصی یافته است.

در طول تاریخ نیز همواره توصیه علما و بزرگان علم و ادب بر اهمیت کتاب و مطالعه بوده است. در دین اسلام نیز توجه ویژه‌ای به این مساله شده و احادیث فراوانی از پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) در این رابطه نقل شده که حاکی از اهمیت این مساله در نزد آنان است. امروزه نیز اهمیت مطالعه در توسعه فردی و اجتماعی بر همگان آشکار شده است، لذا توجه دولتمردان و سیاست‌گذاران بر این مساله معطوف گشته است تا جایی که امروزه به مطالعه نه تنها به عنوان یک مزیت، بلکه به عنوان یک ضرورت نگریسته می‌شود.

مطالعه کردن، یعنی بهتر و بیش‌تر دانستن و بهتر دانستن، یعنی بهتر سخن گفتن، بهتر اندیشیدن و بهتر عمل کردن و چه کسی یافت می‌شود که از این خصوصیات بی‌نیاز باشد. مطالعه تنها راه رسیدن به علم است و جز آن راهی وجود ندارد. اگر مطالعه نباشد،علمی هم در کار نخواهد بود.

خداوند می‌فرماید: "هل یستوی الّذین یعلمون والّذین لا یعلمون": بگو آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند، مساوی‌اند؟"

این حکم شامل کسانی نیز می‌شود که به بهانه‌ی عبادت، مطالعه و راه علم آموزی را کنار نهاده‌اند، تا به گمان خود از راه کسب ثواب به سعادت برسند، اما پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «برتری عالم بر عابد مانند برتری من بر کم ترین شماست.»

 

نورسیده

لیست کتب نورسیده شماره20(دی ماه)

 

عنوان

1

اتاق پیامبران

2

از سخن دانی تا سخنرانی

3

اصحاب کهف در آینده ولایت

4

بچه خانی آباد

5

ردیف

6

برای عرض تولا

7

بعد از سکوت

8

پایان غرب

9

تفحص

10

 

جانوران اطراف ما

 

11

خانواده

12

خوشمزه ترین کلوچه

13

دستور خط فارسی

14

دیدار در هاید پارک

15

زنگ سلامتی

16

زیر قدم های ماه

17

شادترین کودک محله

18

غم های قلابی

19

فتنه

20

فرمان یازدهم

21

کلیدهای برخورد با لکنت زبان در کودکان

22

کلیدهای تربیتی برای والدین تک فرزند

23

مثل مهتاب و ستاره

24

مجموع پریشانی

25

مجموعه پرورش مهارت خواندن

26

مجموعه ترانه های کی بود کی نبود

27

مجموعه داستانهای چوپی

28

مجموعه کاوش در فضا

29

مسافر کربلا

30

مقالات و مطارحات

31

هفت جن

32

وهابیت سیاسی

 

 

 

نورسیده

لیست کتب نورسیده شماره 21 دی ماه

ردیف

عنوان

1

اسپانیولی در سفر

2

اعتماد به نفس کودک من

3

ایل , ارتش , ایران

4

آسمان چقدر بلند است

 

5

آسمان چهارم

6

آیین زندگی

7

بال های بایگانی

8

برج 110

9

بهشتی در زمین

10

بین الغزلین

11

پرستوی مهربان

12

پریان ملیان

13

(راهکارهای افزایش انگیزه برای تحصیل )تحصیلات با طعم شکلات

14

حزب الهه حقایق و ابعاد

15

خانه داری

16

خضردهم

17

دایره المعارف من درباره جانوران

18

دایره المعارف من درباره فن آوری

19

رد پای خرس در شب

20

زندگی به همین سادگی

21

سه کاهن

22

شعارهای انقلاب ( بیانات رهبر معظم انقلاب )

23

کلیدهای رفتار با کودک چهارساله

24

کهربا

25

مجموعه فاتحان خرمشهر 26 جلد

26

موهای تو خانه ماهی هاست

27

نقشه راه

28

وقتی که فرزندان باهوش نمره های کم می گیرند

 

وفات حضرت معصومه(س)

آفتاب‌‌نیوز :ولادت آن حضرت در روز اول ذيقعده سال ١٧٣ هجرى قمرى در مدينه منوره واقع شده است. ديرى نپاييد كه در همان سنين كودكى مواجه با مصيبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربيت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرارگرفت. 

در سال ٢٠٠ هجرى قمرى در پى اصرار و تهديد مأمون عباسى سفر تبعيد گونه حضرت رضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون اين كه كسى از بستگان و اهل بيت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند. 

يك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق ديدار برادر و اداي رسالت زينبي و پيام ولايت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. 

اين جا بود كه آن حضرت نيز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زينب(س) پيام مظلوميت و غربت برادر گراميشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبيت (ع) را با حكومت حيله گر بنى عباس اظهار مى كرد. بدين جهت تا كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد عده اى از مخالفان اهلبيت كه از پشتيبانى مأموران حكومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتيجه تقريباً همه مردان كاروان به شهادت رسيدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نيز مسموم كردند. 

به هر حال ، يا بر اثر اندوه و غم زياد از اين ماتم و يا بر اثر مسموميت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بيمار شدند و چون ديگر امكان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسيد: از اين شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه مى فرمود: شهر قم مركز شيعيان ما است.

بزرگان شهر قم وقتى از اين خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى كه «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى كشيد و عده فراوانى از مردم پياده و سواره گرداگرد كجاوه حضرت در حركت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربيع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى كه امروز «ميدان مير» ناميده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار ميزبانى حضرت نصيب او شد. 

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در اين شهر زندگى كرد و در اين مدت مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود. محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستيه به نام «بيت النور» هم اكنون محل زيارت ارادتمندان آن حضرت است. 

سرانجام در روز دهم ربيع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پيش از آن كه ديدگان مباركش به ديدار برادر روشن شود، در ديار غربت و با اندوه فراوان ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجليل فراوان پيكر پاكش را به سوى محل فعلى كه در آن روز بيرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشييع نمودند. همين كه قبر مهيا شد دراين كه چه كسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشكل شدند، كه ناگاه دو تن سواره كه نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پيدا شدند و به سرعت نزديك آمدند و پس از خواندن نماز يكى از آن دو وارد قبر شد و ديگرى جسد پاك و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاك نهان سازد. 

آن دو نفر پس از پايان مراسم بدون آن كه با كسى سخن بگويند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.بنا به گفته بعضي از علما به نظر مى رسد كه آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا كه معمولاً مراسم دفن بزرگان دين با حضور اوليا الهي انجام شده است. 

پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سايبانى از بوريا بر فراز قبر شريفش قرار داد تا اين كه حضرت زينب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولين گنبد را بر فراز قبر شريف عمه بزرگوارش بنا كرد و بدين سان تربت پاك آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبيت (ع). و دارالشفاي دلسوختگان عاشق ولايت وامامت شد."آفتاب" سالروز وفات آن حضرت را به تمام عاشقان حضرتش تسلیت می گوید. 

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت یار دیرین امام و رهبری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را خدمت ملیت شریف ایران و به کتابداران ایران تسلیت عرض می نماییم .

از طرف کارکنان کتابخانه علامه حلی زنجان

Image result for ‫درگذشت رفسنجانی‬‎

تولد یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسگری (ع ) را خدمت بقیه الله الاعظم  (عج) و همچنین بر تمام شیعیان جهان تبریک عرض می نماییم .

کتابخانه عمومی حلی زنجان

اسلام علیک یا فاطمه المعصومه(س) 

خدمت تمام مردم فهیم ایران بخصوص جامعه کتابداری ایران رحلت غریبانه برترین بانوی زمان خود ، کریمه ی اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه(س ) تسلیت عرض می نماییم .

از طرف کارکنان کتابخانه حلی زنجان

کنگره ملی شعر کتاب

با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی

کنگره ملی شعر کتاب با موضوع " کتاب , مطالعه و دانایی " برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان, کنگره ملی شعر کتاب با موضوع "کتاب, مطالعه و دانایی و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود .

در فراخوان این کنگره از علاقمندان خواسته شده تا سروده های خود را در قالب شعر کلاسیک, شعر نیمایی و سپید, اشعار کوتاه , شعر طنز, ترانه و سرود به دبیرخانه کنگره ارسال کنند .

شعر کودک و نوجوان نیز به عنوان بخش ویژه این کنگره یاد شده است .

علاقمندان می توانند آثار خود را تا پایان دی ماه به دبیرخانه این کنگره به نشانی تهران, میدان ولیعصر, بلوار کشاورز, خیابان شهید کبکانیان, خیابان طباطبایی رفیعی, پلاک 18 , معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی , اداره کل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و یا از طریق پست الکترونیکی کنگره به نشانی

Info@poemketab.ir ارسال کنند .

ولادت حضرت مسیح

 

حضرت عیسی بن مریمذخیره مقاله با فرمت پی دی اف



حضرت عیسی بن مریم علیه السلام ،چهارمین پیامبر اولوالعزم و دارای کتاب هستند.در زیر به پاره ای از اتفاقات مهم زندگی ایشان اشاره می شود.


تولد عیسی بن مریم[ویرایش]

حضرت عیسی علیه السلام تولدی منحصر به فرد و شگفت انگیز داشته‌اند. مادرشان حضرت مریم سلام الله علیها دختر حنا و عمران بود. حنا، مریم سلام الله علیها را از همان ابتدا به معبد سپرد و او نیز تحت اشراف حضرت زکریا علیه السلام دختری پاكدامن، مؤمن، متقی و پرهیزكار پرورش یافت.

← بشارت به مریم
مریم سلام الله علیها همچنان در معبد به سر می‌برد تا آنكه روزی جبرئیل امین علیه السلام از جانب حق تعالی پیام آورد كه:«ای مریم خداوند تو را به كلمه‌ای (وجود با عظمتی) از طرف خودش بشارت می‌دهد كه نامش مسیح عیسی پسر مریم است در حالی كه در این جهان و جهان دیگر صاحب شخصیت خواهد بود واز مقربان(الهی)است.» [۱] مریم سلام الله علیها شگفت زده شد، بر خود لرزید و چنین گفت: «پروردگارا ممكن است فرزندی برای من باشد در حالیكه انسانی با من تماس نگرفته است؟! فرمود: «خداوند اینگونه هر چه را بخواهد می‌آفریند؛ هنگامی كه چیزی را مقرر دارد (و فرمان هستی آنرا صادر كند) فقط به آن می گوید موجود باشد، آن نیز فوراً موجود می‌شود.» [۲]
در كتب و منابع، روایات فراوانی در چگونگی تولد حضرت عیسی علیه السلام بیان شده كه كتاب تاریخ پیامبران تألیف علامه مجلسی از آن جمله است. [۳]

← وضع حمل
پس از آنكه حضرت مریم سلام الله علیها بار دار شد، در خلوت خویش نه تنها ترس و ناراحتی از تهمتهای آینده او را نگران كرده بود، بلكه تنهائی وضع حمل بدون دوست و یاور او را نیز می‌آزرد. در این حالات صدائی شنید كه می‌گفت: «غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی (گوارا) قرار داده است.» [۴] این صدای فرزند او عیسی علیه السلام بود كه می فرمود:«واین تنه ی نخل را به طرف خود تكان ده، رطب تازه‌ای بر تو فرو می‌ریزد(از این غذای لذیذ) بخورو(از آن آب گوارا) بنوش و چشمت را(به این مولود جدید) روشن دار و هرگاه كسی از انسانها را دیدی (با اشاره) بگو من برای خداوند رحمن روزه‌ای نذر كرده ام؛ بنابراین امروز با هیچ انسانی سخن نمی‌گویم (و بدانكه این نوزاد خودش از تو دفاع خواهد كرد).» [۵]

← بازگشت به سوی قوم
مریم سلام الله علیها ابتدا از نگرانی و ترس از خدا آرزوی مرگ می كرد؛ امّا به او اطمینان داده شد كسی كه این مولود مقدس را به او داده پشتیبانی و دفاع از او را نیز به عهده خواهد داشت. پس مریم سلام الله علیها عیسی علیه السلام را نزد قوم خود برد. قوم او با دیدن وی و نوزاد همراهش شگفت زده شدند. گروهی او را سرزنش و ملامت كردند و گروهی نیز در تقوا ی مریم سلام الله علیها شك كردند. بعضی گفتند:«ای مریم كار بسیار عجیب و بدی انجام دادی.» [۶] و بعضی گفتند:«ای خواهر هارون ! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زن بدكاره‌ای.» [۷]
مریم سلام الله علیها به فرمان حضرت حق سكوت كرد و به عیسی علیه السلام اشاره نمود تا آنها جوابشان را از كودك بگیرند و این كار باعث تعجب بیشتر آنها شد و گفتند تو ما را مسخره می‌كنی. ما چگونه با كودكی كه در گهواره است، سخن بگوئیم. [۸]

← سخن گفتن در گهواره
در این هنگام كودك زبان به سخن گشود و گفت:«من بنده خدایم، او كتاب(آسمانی)به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا(هر جا كه باشم)وجودی پربركت قرار داده و تا زمانی كه زنده‌ام مرا به نماز و زکات توصیه كرده است و مرا نسبت به مادرم نیكوكار قرار داده و جبّار و شقی قرار نداده است و سلام (خدا) بر من در آن روز كه متولد شدم و در آن روز كه می‌میرم و از آن روز كه زنده برانگیخته خواهم شد.» [۹]عیسی علیه السلام در دفاع از مادر با عالیترین شكل ممكن و منطقی‌ترین روش گفتار، موضوع را از همان ابتدا تغییر می‌دهد و به جای هر سخنی به معرفی خود می‌پردازد. [۱۰]

پیامبری عیسی بن مریم[ویرایش]

حضرت عیسی از جانب پروردگار به نبوت برگزیده شد و چون دیگر پیامبران ادامه دهنده رسالت عظیم هدایت و راهبری بشر بود. خداوند متعال در آیه ی زیر ویژگیهای حضرت عیسی علیه السلام را به عنوان یك پیامبر چنین می‌فرماید:«یاد كن نعمتی را كه به تو و مادرت بخشیدم. زمانی كه تو را با روح القدس تقویت كردم؛ كه درگهواره و به هنگام بزرگی با مردم سخن می‌گفتی و هنگامی كه كتاب و حكمت وتورات و انجیل را به تو آموختم و هنگامی كه به فرمان من از گِل، چیزی به صورت پرنده می ساختی و در آن می‌دمیدی و به فرمان من پرنده‌ای می‌شد و كور مادر زاد و مبتلا به بیماری پیسی را به فرمان من شفا می‌دادی و مردگان را(نیز)به فرمان من زنده می‌كردی و هنگامیكه بنی‌اسرائیل را از آسیب رساندن به تو باز داشتم در آن موقع كه دلایل روشن برای آنها آوردی. ولی جمعی از کافران آنها گفتند: اینها جز سحر آشكار نیست» [۱۱]
این آیه علاوه بر بیان بعضی از معجزات حضرت عیسی علیه السلام به عنوان پیامبر، به مسأله تربیت الهی هر پیامبر صاحب رسالت از ابتدای تولد اشاره می‌كند. [۱۲]

عروج عیسی بن مریم[ویرایش]

گرایش روز افزون مردم و یهودیان به دین حضرت عیسی علیه السلام، وحشت و نگرانی رؤسای یهود را برانگیخت و به قصد كشتن عیسی علیه السلام امپراطور روم را با خود همراه كردند، ولی با مشیّت و قدرت الهی نقشه قتل آنان به سرانجام نرسید، بلكه به اشتباه به جای حضرت عیسی علیه السلام شخصی به نام «یهودااسخر یوطی» را به قتل رساندند. [۱۳]

← به روایت قرآن
قرآن كریم داستان كشتن حضرت عیسی علیه السلام را چنین نقل می‌كند:«و گفتارشان كه: ما مسیح عیسی بن مریم پیامبر خدا را كشتیم، در حالیكه نه او را كشتند و نه بردار آویختند؛ لكن امر بر آنها مشتبه شد. و كسانی كه در مورد (قتل) او اختلاف كردند، از آن در شك هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می كنند؛ و قطعاً او را نكشتند؛• بلكه خدااورا به سوی خود، بالا برد و خداوند توانا و حكیم است.» [۱۴]

← به روایت احادیث
در حدیث موثقی از حضرت رضا علیه السلام منقول است كه:«مشتبه نشد امر كشته شدن و مردن احدی از پیغمبران و حجتهای خدا بر مردم به غیر از عیسی بن مریم كه او را زنده از زمین بالا بردند و روحش را در میان آسمان و زمین قبض كردند و چون به آسمان رسید حق تعالی روحش را به بدنش باز گردانید...» [۱۵]

← نحوه وفات
البته نسبت به وفات حضرت عیسی علیه السلام اختلاف نظر وجود دارد و لذا مرحوم مجلسی بعد از ذكر آیه ۵۵ آل عمران، كه دربارۀ حضرت عیسی علیه السلام «توّفی» به كار برده شده می فرماید:در تفسیر این آیه بعضی گفته‌اند «توّفی» به معنی مرگ است و خداوند اول او را می‌میراند و بعد از سه ساعت او را زنده كرده و به آسمان می‌برد و بعضی گفته‌اند كه مردن آن حضرت بعد از آمدن، زمین در آخرالزمان خواهد بود. [۱۶]

مسیحیت بعداز عسیی بن مریم[ویرایش]

وظیفه تبلیغ دین مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه السلام بر عهده شاگردان، رسولان و مبلغان بعد از ایشان از جمله پُطرس بود كه در این راستا بیشترین زحمتها را متحمل شدند و موفقیتهای زیادی را نیز كسب كردند.

← تحریف مسیحیت
ولی متأسفانه بعضی از شاگردان ایشان همچون پلوس اولین انحرفات را در دین مسیح به وجود آوردند كه بهترین آن اعتقاد شرک آمیز به تثلیث و موجود الهی بودن حضرت عیسی علیه السلام بود كه طبق بعضی تحلیلها این انحرفات ناشی از گرایشات پلوس به تعالیم آیین‌های هنری بوده است. [۱۷]

پانویس[ویرایش]
 

 

 

۱. ↑ آل عمران(سوره۳)،آیه ۴۵.    
۲. ↑ آل عمران(سوره۳)،آیه ۴۷.    
۳. ↑ . مجلسی، محمد باقر، تاریخ پیامبران و بعضی از قصه‌های قرآن(حیوة القلوب ج۲)،به تحقیق سید علی امامیان، انتشارات سرور.
۴. ↑ مریم(سوره ۱۹)،آیه ۲۴.    
۵. ↑ مریم(سوره ۱۹)،آیه ۲۵ تا۲۶.    
۶. ↑ مریم(سوره ۱۹)،آیه ۲۷.    
۷. ↑ مریم(سوره ۱۹)،آیه ۲۸.    
۸. ↑ مریم(سوره ۱۹)،آیه ۲۹.    
۹. ↑ مریم(سوره ۱۹)،آیه ۳۰ تا۳۳.    
۱۰. ↑ پور میر، میر جلال، داستانهائی از پیامبران(۶)، حضرت عیسی (ع)، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی،ص ۱۹.
۱۱. ↑ مائده(سوره۵)،آیه ۱۱۰.    
۱۲. ↑ بهشتی، احمد، عیسی (ع) پیام آور اسلام، انتشارات اطلاعات،ص ۲۶۸.
۱۳. ↑ داستانهائی از پیامبران(۶)حضرت عیسی(ع)،ص ۳۸.
۱۴. ↑ نساء(سوره۴)،آیه ۱۵۷ تا۱۵۸.    
۱۵. ↑ مجلسی، محمد باقر، تاریخ پیامبران و بعضی از قصه‌های قرآن(حیوة القلوب ج۲،به تحقیق سید علی امامیان، انتشارات سرور،ص ۱۱۹۳.
۱۶. ↑ مجلسی، محمد باقر، تاریخ پیامبران و بعضی از قصه‌های قرآن(حیوة القلوب ج۲،به تحقیق سید علی امامیان، انتشارات سرور،ص ۱۱۸۷.
۱۷. ↑ توفیقی، حسین، آشنائی با ادیان بزرگ، سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و مؤسسه فرهنگی طه و مركز جهانی علوم اسلامی، ص ۱۲۳و ص ۱۴۷.

 

کتب نورسیده دی ماه95

لیست کتب نورسیده شماره20(دی ماه)

 

عنوان

1

اتاق پیامبران

2

از سخن دانی تا سخنرانی

3

اصحاب کهف در آینده ولایت

4

بچه خانی آباد

5

ردیف

6

برای عرض تولا

7

بعد از سکوت

8

پایان غرب

9

تفحص

10

 

جانوران اطراف ما

 

11

خانواده

12

خوشمزه ترین کلوچه

13

دستور خط فارسی

14

دیدار در هاید پارک

15

زنگ سلامتی

16

زیر قدم های ماه

17

شادترین کودک محله

18

غم های قلابی

19

فتنه

20

فرمان یازدهم

21

کلیدهای برخورد با لکنت زبان در کودکان

22

کلیدهای تربیتی برای والدین تک فرزند

23

مثل مهتاب و ستاره

24

مجموع پریشانی

25

مجموعه پرورش مهارت خواندن

26

مجموعه ترانه های کی بود کی نبود

27

مجموعه داستانهای چوپی

28

مجموعه کاوش در فضا

29

مسافر کربلا

30

مقالات و مطارحات

31

هفت جن

32

وهابیت سیاسی

 

نشست کتابخوان

به اطلاع اعضای محترم کتابخانه حلی می رساند نشست کتابخوان ماه دی با عناوین :

1- حریم ریحانه

2-کیش پارساین 

روز چهارشنبه 15/10/95 برگزار خواهد شد .